HIIT hardlopen als je snel en goedkoop wilt afvallen

hiit hardlopen

Misschien ken je het wel. Je bent twee keer per week aan het sporten op je nieuwe hardloopschoenen om af te vallen maar je merkt geen teruggang in de kilo’s. Erg frustrerend wanneer afvallen je doel is. In dit artikel lees je welke vorm van sporten er zeker voor gaat zorgen dat de kilo’s er af gaan. Meer tips voor afvallen lees je overigens hier.

Afvallen en sporten

Afvallen en sporten gaan goed samen. Het is daarbij wel belangrijk om op de juiste manier te sporten. Dit kan namelijk een groot verschil maken. De meest efficiënte vorm van sporten om af te vallen is de hoge intensiteit interval training (HIIT). De HIIT bestaat ideaal gezien uit een combinatie van cardio en krachttraining. Het bewijs kennen we allemaal via het programma Obese op RTL 4 bijvoorbeeld. Maar het is ook wetenschappelijk aangetoond dat deze vorm van training het meest effectief is als je wilt afslanken.

Door de hoge intensiteit verbrand je veel calorieën. Het lichaam heeft dan al snel andere energiebronnen nodig dan voeding aangezien deze niet toereikend is voor de energiebehoefte. Dit betekent dat je lichaam vet of spiermassa gaat verbranden. Vet wil je natuurlijk wel verbranden maar de spieren wil je graag intact houden. Daarom is het belangrijk om bij het sporten en afvallen voldoende eiwitten te eten. Eiwitten beschermen de spiermassa en zorgen tevens voor een verzadigd gevoel waardoor er minder snel een honger gevoel ontstaat. Eiwitten kun je eten door reguliere voeding of door eiwitshakes.
Door de combinatie cardio en krachttraining bouw je ook spiermassa op. Spieren verhogen de vetverbranding en goede krachttraining is erg intensief waardoor je ook hier veel calorieën mee kwijt zult raken.

vitadis

Afvallen met HIIT hardlopen

Een HIIT betekent niet per definitie dat afvallen door hardlopen niet meer tot de mogelijkheden behoort. Echter zie je vaak mensen gedurende een half uur tot een uur hardlopen op een constant tempo. Dit is om af te vallen minder effectief. Het lichaam maakt dan namelijk het stresshormoon cortisol aan. Dit hormoon stopt de vetverbranding omdat het lichaam als het ware in de spaarstand schiet. Door het stresshormoon komt je lichaam in de overlevingsmodus en slaat het alle energie op die het maar kan vinden om te gebruiken in tijden dat het nodig is.

Wil je hardlopen en afvallen pas dan het HIIT principe toe. Ga hardlopen met intervallen waarbij je intensiviteit afwisselt met rustige momenten. Je zult zien dat er veel meer effect gaat optreden en dat je ook sneller spiermassa opbouwt.
Loop eens hetzelfde rondje maar bouw sprintmomenten in van 3 tot 5 minuten. Laat vervolgens het lichaam weer op adem komen en herhaal dit keer op keer. Daag jezelf telkens uit om de intensiteit wat uit te breiden.

Kies voor goede hardloopschoenen

In die artikel lees je waar je op kunt letten als je goede hardloopschoenen wilt kopen.

Meer tips over afvallen van Mirjam Koenders vind je hier.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten