De beste activiteitstracker 2014

UPDATE: Bekijk ook de beste Activity Trackers 2015. Wat zijn nu de beste activiteitstrackers en voor wie?

Ok, je beweegt te weinig. Dat is al een mooi inzicht. Deze beste activiteitstrackers geven je inzicht in jouw activiteit en belangrijker nog, ze stimuleren je om in actie te komen. Betekent dat dan dat je direct moet sporten. Nee hoor, het begint met opstaan uit je stoel en lopen.

Activeitstrackers zijn zo nieuw dat er altijd wel iets op aan te merken is. Hoewel er op dit moment nog geen perfect apparaat bestaat is de Garmin Vifofit de beste onder zijn soort. Makkelijk te bedienen, zijn waterproof en een duidelijk leesbare display dat altijd aan staat geven de Garmin Vifofit duidelijk voordelen boven vergelijkbare activitytrackers.
Reviewers vinden het rode streepje dat aangeeft dat je weer toe bent aan beweging sterk motiverend. De lengte van het de rode bar geeft namelijk aan hoe lang je inactief bent. Beetje jammer is het gebruik van een niet oplaadbare batterij. Ok, je kunt dus ook niet vergeten om de tracker aan de oplader te hangen. Maar erg duurzaam is dit niet. Om batterijverbruik te sparen heeft Garmin daarom niet gekozen voor LED verlichting en is er geen extra optie het voor schermverlichting als het donker is. Hier is voor Garmin nog werk aan de winkel.

Wat doen activiteitstrackers?

Letterlijk leggen activiteitstrackers informatie vast over je activiteit en je lichaam. Het is een kleine minicomputer om je pols met diverse sensors.
Wat deze trackers werkelijk betekenen voor gebruikers is motivatie.
Reviewers en studies tonen echter aan dat de polsbandjes mensen motiveren om meer te bewegen. De data die de trackers vastleggen laat werkelijk zien hoeveel je gelopen hebt, hoeveel calorieën je vandaag verbrand hebt enz. Dat staat vaak in schril contrast met wat we denken gedaan te hebben. Mensen hebben nou eenmaal de neiging om positiever over hun eigen prestatie te denken. Inzicht in de echte cijfers stimuleert gebruikers om toch nog even een stukje te lopen of de fiets te pakken. Of tijdens sport een extra oefening te doen om het doel van de dag wel te halen. Op de lange termijn helpt de activiteitstracker je je grenzen te verleggen.

De meeste activiteitstrackers hebben een stappenteller die het aantal stappen en bewegingen telt. Die informatie wordt dan omgezet in bijvoorbeeld de afstand die gewandeld is en het aantal minuten dat je bovengemiddeld actief bent geweest.
Tussen lopen en traplopen zit een groot verschil. Dat laatste kost veel meer energie. Daarvoor is dan de zogenaamde altimeter die deze informatie registreert.
Sommige modellen leggen vast hoeveel je slaapt en hoeveel je in je slaap beweegt. Leuk om te weten en de bevestiging als je een slechte nacht hebt gehad. Wat je hiermee in de praktijk precies kunt verbeteren of doen is nog niet duidelijk. Wel grappig om te hebben.
Registreer je eten. Er zijn zelfs polscomputertjes die je maaltijden registreren en schatten hoeveel calorieen je verbrandt op een willekeurige dag. Vitale lichaamsfuncties als ademhalen en hersenactiviteit verbruiken energie en calorieen. De bijgeleverde software rekent aan de hand van een BMR berekening het aantal verbrande calorieen uit. Je moet dan wel je persoonlijke gegevens zoals lengte, gewicht, leeftijd en geslacht invoeren.
En dan begint het bijhouden en analyseren. De meeste software is ook beschikbaar in de vorm van apps voor op je smartphone of computer. Met grafieken en dataoverzichten krijg je stap voor stap inzicht in je gezondheid en de progressie die je maakt. Dit werkt pas echt goed als je gedurende langere periode het polsbandje dagelijks draagt en veel data registreert. Des te meer data, des te gerichter kunt werken aan verbetering van je conditie en algehele gezondheid.

Garmin Vifofit

Informatie uit verschillende online bronnen geeft aan dat de Garmin Vivofit voor de meeste mensen de beste tracker is en lange tijd 24 uur per dag gebruikt wordt. De design polsband sluit goed, het display is duidelijk leesbaar, opladen hoeft niet door de batterij en hij is waterproof. Dus zelfs onder de douche kun je deze tracker omlaten.
De rode streepjes op het display geven precies aan dat je te lang inactief bent. Dat werkt extra motiverend en geeft je precies aan wat je op en dag nog moet doen in combinatie met het persoonlijke doel dat de Garmin voor je stelt. Vooral als je een zittend beroep hebt, stimuleert dit om even een extra loopje te doen, een telefoontje staand te beantwoorden of de trap te nemen in plaats van de lift.
Via bluetooth legt de Garmin verbinding met je smartphone app of pc en slaat daar alle data op.
En als je van kleurtjes houdt, dan kun je bij deze tracker kiezen uit standaard zwart, paars, blauw, grijs en groen.

Pluspunten

• Display (met tijd)
• Comfortabel
• Eenvoudig in gebruik
• Synchroniseren met smartphone & pc
• Prima app & webportal
• Levensduur batterijen zeker een jaar.
• Motiverend accessoire dankzij dagelijkse doelstelling
• Mooi design en fijne afwerking
• Meet ook trapbewegingen
• Past ook om slanke enkel
• Makkelijk te delen met vrienden

Minpunten

• Synchroniseren met telefoon hapert soms
• Geen tril/geluidsignaal
• Vrij duur
• Veen schermverlichting
• Bluetooth enkel via BTE
• Geen Windows Phone ondersteuning
• Sluiting van bandje is matig

Alternatief: Fitbit One activiteitstracker voor Windows gebruikers

Voor Windows phone gebruikers of als je liever één met clip draagt. Onzichtbaar aan je bh-bandje of in je broekzak.
Voor Windows phone gebruikers is Fitbit de enige beschikbare tracker. De social community van Fitbit is veruit de grootste van alle concurrenten. De kans is dan ook groot dat je sportvrienden hier ook al bij zijn aangesloten. Vooral de ranglijsten van je vrienden worden als extra motivatie gebruikt om meer te bewegen.
Voor Fitbit zijn inmiddels veel apps en services beschikbaar die gemaakt zijn door derden. Je kunt dus precies die app kiezen die bij jou past of je het beste bevalt.
Kies je voor de Fitbit One, wees je er dan van bewust dat het discipline van je vraagt om de tracker telkens mee te nemen en vast te clippen. De One is prima als je geen polband wilt dragen omdat je dit niet prettig vind zitten of niet mooi vind staan. Tegelijkertijd is dit juist het voordeel van bijvoorbeeld de Garmin Vifofit, je draagt ‘m altijd.

Pluspunten

• Gebruiksgemak
• Discretie
• Schitterende motivator om te bewegen
• Mooi, klein apparaatje
• Nauwkeurige stappenteller
• Meet gelopen verdiepingen
• Klein en compact
• Ruim vijf dagen op de accu
• Enorm motiverend
• Makkelijk en overal te dragen (broekzak, handtas,…)
• 3D-motion is nauwkeurig

Minpunten

• Trilwekker is nogal hard
• Meet slaapritme niet goed
• Meet geen sport(activiteiten)
• Fietsen wordt niet gemeten
• Hoge prijs
• Geen Nederlandstalige handleiding

Alternatief: Withings Pulse alleen voor Android en Iphone gebruikers

Withings is een Franse producent van persoonlijke fitness- en gezondheidsproducten. De Pulse activity tracker is hierop een welkome uitbreiding en heeft een Calorieënteller, Afstandsmeter, Stappenteller, Slaapmonitor ook een Bloeddrukmeter. Heb je ook een Fitbit en ben je aangesloten op de Fitbit community? Dan kun je moeiteloos je Withings Pulse data daaraan toevoegen.
Bluetooth verbinden met je smarthphone
De Puls verbind je via bluetooth met je smartphone. Gebruikers van oudere Android toestellen hebben niet veel aan de Puls. Deze werkt namelijk alleen met toestellen met Android 2.3.3 of hoger en iPhone 3GS, 4, 4S en 5.

Pluspunten

• Hartslagmeter
• App werkt goed
• Motiverend om meer te gaan doen
• “Badges” bij behaalde doelstellingen
• Geeft ook een glimlach
• Praktisch formaat
• Prijs/kwaliteit verhouding
• Je kan 10 dagen terug zien op de pulse zelf

Minpunten

• Clip & slaapband niet stevig genoeg
• ‘Elevation’ niet nauwkeurig
• Synct weinig automatisch
• Heart rate niet nauwkeurig
• App niet voor iPad
• Hartslagmeter gaat niet automatisch aan. Vooral handig tijdens het sporten.
• Silicone clip ziet er niet zo stevig uit
• Armband voor ’s nachts kan niet apart besteld worden